Każdy człowiek z natury pragnie wiedzy, lecz cóż warta wiedza bez
bojaźni Boga? Niewątpliwie
lepszy jest skromny wieśniak służący Bogu niż dumny filozof, który o sobie nie
myśląc bada ruchy ciał niebieskich. Ten, kto zna dobrze samego siebie,
dostrzega własną brzydotę
i nie lubuje się w ludzkich pochwałach. Gdybym wiedział wszystko, co można
wiedzieć na świecie, a nie trwał w miłości, cóż by mi to pomogło w oczach Boga,
który sądzić mnie będzie z
tego, co czyniłem?
Ucisz w sobie nadmierną żądzę wiedzy, bo płynie z niej wielki
niepokój i wielkie
złudzenie. Uczeni pragną, aby ich widziano i chwalono, jacy to są
mądrzy. Jest wiele rzeczy,
których znajomość niewiele albo wcale nie przynosi duszy pożytku. Jakże
niemądry jest ten, kto
zabiega o wszystko, tylko nie o to, co służy jego zbawieniu. Nadmiar słów nie
nasyca duszy, ale dobre
życie uspokaja umysł, a czyste sumienie przybliża do przyjaźni Boga.
O ile więcej i lepiej umiesz, o tyle surowiej będziesz sądzony, jeżeli życie
twoje w tym samym stopniu
nie będzie świętsze. Nie nadymaj się z powodu sztuki czy wiedzy, lecz raczej lękaj
się otrzymanej umiejętności. Jeśli zdaje ci się, że wiele umiesz i wiele
rozumiesz, wiedz, że jest wiele więcej rzeczy, których nie wiesz. Nie
przeceniaj swej wiedzy, przyznawaj się raczej do niewiedzy. Czemu miałbyś
się wynosić nad innych, gdy tylu jest od ciebie uczeńszych i bardziej
doświadczonych? Jeśli chcesz z pożytkiem się uczyć i wiedzieć coś naprawdę,
znajdź radość w tym, że ludzie nie wiedzą o tobie i mają cię za nic.
Oto największa i najlepsza szkoła: poznać naprawdę samego siebie i
odwrócić się od siebie. O
sobie samym niewiele mniemać, a o innych zawsze jak najlepiej - to mądrość, to
jest doskonałość. Nawet gdybyś widział, że ktoś jawnie grzeszy albo
dopuszcza się zbrodni, nie powinieneś uważać się za lepszego, bo nie
wiesz, jak długo wytrwasz w dobrym. Wszyscy jesteśmy ułomni, lecz ty nie
sądź, że ktoś mógłby być bardziej ułomny od ciebie.
Tomasz a Kempis
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz