Program
działania:
Cel
to staranie się o nawrócenie grzeszników, heretyków,
schizmatyków, żydów itd., a zwłaszcza masonów i
ouświęcenie wszystkich pod opieką i za pośrednictwem
Niepokalanej.
Tak
więc staranie się o nawrócenie wszystkich i każdego
z osobna, którzy tego nawrócenia potrzebują, i uświęcenie
każdej duszy, która jest i będzie - bez żadnego wyjątku,
jest celem MI. Szczególnym jednak charakterem, odróżniającym
MI od wielu innych zrzeszeń pracujących dla zbawienia i uświęcenia
dusz, jest to, że MI pod opieką Niepokalanej, za Niepokalanej
pośrednictwem działalność swoją rozwija. W jakim zaś
stopniu ma się to dziać przez Niepokalaną, wskazują w drugiej
części warunki, i tak;
Pierwszy istotny warunek należenia do
MI i działania brzmi:
„Oddać się całkowicie Niepokalanej
jako narzędzie w Jej niepokalanych rękach”, więc to nie my,
ale Ona sama w nas i przez nas, jako narzędzia, w myśl
ducha Milicji ma działać. By zaś to umożliwić, dusza wstępująca
do MI Niepokalanej całkowicie, bez żadnych zastrzeżeń,
nieodwołalnie oddać się musi.
Drugim warunkiem, znakiem
zewnętrznym tego wewnętrznego oddania się, to Cudowny Medalik
Niepokalanej Dziewicy, który Ona sama objawiła i nosić
poleciła. W sprawie nawrócenia i uświęcenia dusz
środkiem może być tylko Boża łaska, a tę modlitwą
sprowadzać trzeba. Toteż na pierwszym miejscu pomiędzy środkami
widnieją akt strzelisty, który Niepokalana sama podała przy
objawieniu Cudownego Medalika: „O Maryjo bez grzechu poczęta,
módl się za nami, którzy się do Ciebie uciekamy” i członkowie
MI dodają: „i za wszystkimi, którzy się do Ciebie nie uciekają”,
obejmując w ten sposób modlitwą wszystkie dusze i każdą
z osobną po całym świecie, „a zwłaszcza za masonami”, bo
ci nieszczęśliwi, chociaż z ukrycia, jednak stanowią głowę
najrozmaitszych wystąpień przeciwko Bogu, Kościołowi, zbawieniu
i uświęceniu dusz; a w końcu dodają: „i
poleconymi Tobie”, by Niepokalanej powierzyć te sprawy zbawienia
i uświęcenia dusz, nad którymi w chwili bieżącej
pracują.
Poza
tym wszelkie środki, oczywiście „byle godziwe”, na jakie tylko
pozwala stan, warunki i okoliczności, co do których to środków
zostawia się ich wybór gorliwości i roztropności każdego.
Ponieważ zaś Niepokalana sama poleciła rozpowszechnianie Cudownego
Medalika, medalik ten stanowi jakoby kulkę w rękach rycerzy
Niepokalanej, którą zranione miłością ku Niepokalanej dusze Jej
się łatwiej oddają. Gorliwość może być rozmaita, jedni
ograniczają się do jednego czy drugiego środka, inni powiedzą
sobie, że żadnego ze środków nie pominą. Jedni będą działać
pojedynczo, inni zaś wiążąc się pomiędzy sobą różnymi
ustawami, wspólnymi siłami do celu zdążać będą.
Chociaż
podział i nazwę różnych stopni gorliwości można by
w najrozmaitszy sposób ustalać, to jednak dotąd tych, którzy
zadośćczynią istotnym wymaganiom dyplomika, zwykło się nazywać MI 1.
Tych zaś, co dla zbiorowej akcji posunęli gorliwość
swoją do związania się jeszcze jakimś statutem czy ustawą,
zwykło się nazywać MI 2.
Wreszcie tych wszystkich, którzy
powiedzieli sobie, że żadnego z możliwych środków nie
pominą, zowie się MI 3.
„Uwaga”
głosi, że środki nie są elementem ściśle obowiązującym, ale
są tylko polecone. Tak więc, choćby ktoś środków tych nie
używał, jeżeli swojego oddania się Niepokalanej nie odwołał,
jeszcze do MI należał będzie. Następnie „uwaga” jeszcze
głosi, że nic nie obowiązuje pod grzechem, choćby najmniejszym
nawet i że miłość ku Przenajświętszemu Sercu Pana Jezusa,
aby jak najwięcej dusz jak najściślej z nim przez Niepokalaną
połączyć, jest naszym jedynym bodźcem. Miłość więc Boża to
ostateczny cel całej pracy MI.
Ducha
MI głęboko ujmuje akt poświęcenia się Najświętszej Pannie
Niepokalanej. Dzieli się on na dwie części. W pierwszej
z nich dusza oddaje się Niepokalanej bezgranicznie i zwracając
się do niej mówi: „O Niepokalana, nieba i ziemi
Królowo, Ucieczko grzesznych i Matko nasza najmiłościwsza,
Ty, której Bóg cały porządek miłosierdzia powierzyć raczył, ja
N. N., niegodny grzesznik, rzucam się do stóp Twoich, kornie
błagając, abyś mnie całego i zupełnie za rzecz i własność
swoją przyjąć raczyła i uczyniła ze mną wraz ze wszystkimi
władzami mej duszy i ciała i z całym mym życiem,
śmiercią i wiecznością, cokolwiek Ci się podoba”. To
istotna część MI - bezgraniczne oddanie się Niepokalanej, by
stać się Jej, coraz bardziej, coraz doskonalej Jej, pod każdym
względem Jej, i na zawsze, na wieki nieodwołalnie Jej.
Dusza
tak Jej oddana, bezwiednie już wpływa także i na otoczenie,
promieniuje dookoła i innych do naśladowania pociąga; ale to
jej nie wystarcza. Ona pragnie dla Niepokalanej zrobić wszystko, co
może, i dlatego w dalszym ciągu w tym akcie
poświęcenia błaga: „Użyj także, jeżeli zechcesz, mnie całego,
bez żadnego zastrzeżenia, do dokonania tego, co o Tobie
powiedziano: Ona
zetrze głowę twoją,
jako też: Wszystkie
herezje samaś zniszczyła na całym świecie,
abym w Twoich niepokalanych i najmiłościwszych rękach stał się
użytecznym narzędziem do zaszczepienia i jak najsilniejszego
wzrostu Twej chwały w tylu zbłąkanych i obojętnych duszach,
a w ten sposób do jak największego rozszerzenia błogiego królestwa
Najświętszego Serca Jezusowego. Albowiem gdzie Ty wejdziesz, tam
łaskę nawrócenia i uświęcenia wypraszasz. Przez Twoje bowiem
ręce wszelkie łaski z Najsłodszego Serca Jezusowego na nas
spływają”. I wreszcie dodaje korną prośbę: „Dozwól mi
chwalić Cię, Panno Przenajświętsza, i daj mi moc przeciwko
nieprzyjaciołom Twoim”.
Akt
poświęcenia zawiera całą istotę ducha MI, którego formę
przedstawia dyplomik.
o.
Maksymilian Maria Kolbe,
Niepokalanów, 1940
Niepokalanów, 1940
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz